čtvrtek 14. června 2012

Domácí housky




Nedávno vyšla první kniha bývalé šéfredaktorky časopisu Apetit Dity Pecháčkové (v současné době píše pro časopis Albert v kuchyni ;)) a já, po řádném prolistování, přečtení a vyzkoušení několika receptů, za sebe říkám bravo!
Kniha je to výborná a s krásnými fotkami. Určitě se tu o ní brzy objeví článek! :)



Dnes vám ale chci představit jeden z receptů a to (jak už sám název napovídá) na domácí housky. Nikdy mě nijak zvlášť nezajímalo pečivo, možná i proto, že jsem se snažila jíst ho co nejméně. Po přečtení pár článků od jiných blogerů a také přečtení pár knih jsem teď ve stavu, kdy bych pekla jenom pečivo, pečivo a zase jenom pečivo. Ten pocit, když se zakousnete do ještě teplé, vlastnoručně vyrobené a máslem vonící housky! Miluju máslo a kdybych měla říct, jak moc tak bych si vybrala hlášku z filmu Julie a Julia: kdyby měl někdy na zemi spadnou meteorit, a čekal nás poslední měsíc života, strávila bych ho pojídáním másla!

Ingredience asi na 12 housek (záleží jak velké je budete plést ;))

  • 500 g hladké mouky + na vál
  • 1 sáček sušeného droždí (nebo půl kostky)
  • 1 lžička cukru
  • 200 ml mléka
  • 3 vrchovaté lžíce bílého jogurtu
  • 3 lžíce sádla
  • 1 lžička soli
  • 1 bílek 
  • Hrubá sůl, sezam, kmín na posypání
Mouku smícháme s droždím (pokud používáte čerstvé tak nejdříve zadělejte kvásek s trochou mléka a cukru), cukrem, solí. Přidáme jogurt (měl by mít pokojovou teplotu), sádlo a mléko (já ho vždycky trochu ohřeju, aby se kynutí trochu uspíšilo, musíte si ale dát pozor ať není horké jinak kvasinky zabijete). Zpracujeme těsto - poctivě hněteme minimálně 10 minut!
Pak necháme těsto kynout asi hodinu až zdvojnásobí svůj objem.
Těsto vyklopíme na pomoučněný vál (s moukou to nepřehánět - těsto by pak bylo příliš tuhé a housky méně nadýchané), rozdělíme na 12 částí a pleteme housky. Já pletla jen ze tří pruhů ale někteří jsou šikovní a pletou i ze 4, což já nejsem :D.
Na plech dáme pečící papír a housky klademe s dostatečným odstupem od sebe protože hodně nakynou. Já dála vždycky na jeden plech 6 housek. Upletené housky necháme zakryté ještě kynou asi 20 minut.
Nakonec potřeme bílkem (já potřela celým rozšlehaným vejcem protože co s tím žloutkem že :)) a posypeme třeba kmínem.
Troubu rozpálíme na 180 °C a pečeme asi 15 minut až budou housky krásně zlatavé.



Sádlo ničím nenahrazujte, věřte mi, že má v tomto receptu důležitou funkci a taky by housky chutnaly jinak.


Já housky jím například potřené máslem s listem salátu a plátkem rajčete nebo i mrkvovou pomazánkou. Dají se prostě použít jako klasické housky ale oproti klasickým houskám z obchodu jsou krásně nadýchané, křupavé na povrchu a mají jemnou máslovou chuť.  
Jediným mínusem těhle housek je, že po jejich konzumaci už nikdy nebudete chtít obyčejné housky! 






3 komentáře:

  1. Doma upečené pečivo a chlieb nemajú proste konkurenciu :-)))

    OdpovědětVymazat
  2. Dekuji za uzasny recept 😊 jiny uz ani nehledam. Housky jsou vyborne 👍👍👍👍

    OdpovědětVymazat
  3. Dekuji za uzasny recept 😊 jiny uz ani nehledam. Housky jsou vyborne 👍👍👍👍

    OdpovědětVymazat