čtvrtek 16. února 2012

Baklava




Nedávno jsem dostala za úkol (od kluků z čajovny - trávím tam docela dost času ;)) upéct Baklavu. Už jsem ji jednou pekla, takže jsem věděla jaká piplačka to je. Na druhou stranu jsem dlouho nic více komplikovaného dloho nepekla/nevařila, tak jsem se na to těšila.

Co Baklava vůbec je?

Je to sladký (věřte mi, že vážne hooodně sladký) dezert, který se skládá z plátů filo těsta (recept níže), spousty másla a hlavně z oříšků. Nikde jsem nenašla, z jakých přesně se náplň skládá, často se však objevovaly pistácie a vlašské ořechy. 
O jeho původu mnoho zmíněk také není ale má se za to, že země původu je Turecko. Dnes je však rozšířená po celém světě, například když jsem byla před několika lety v Řecku tak ji tam podávali jako národní pochoutku. U nás ji můžete najít právě v čajovnách ale také v kavárnách či restauracích.


Trocha historie

"Současnou podobu a rafinovaný způsob přípravy nabídla klasická baklava v období Osmanské říše. Nejstarší zmínka o baklavě se našla v kuchyni paláce Topkapi v Istanbulu a pochází z období vlády sultána Fatiha. Podle tohoto záznamu byla v paláci připravená baklava v roku 1473, v měsících šaban. V polovině 17. století byl Evliya Celebi hostem na panství Bitlisiho Beya, vzdáleného od Istanbulu, a psal o tom, že baklavu ochutnal. Ve Vehbiho kronice s názvem Sürname se můžeme dočíst, že při příležitosti obřízky synů sultána Ahmeta III. se konala slavnostní hostina, na které se hostům podávala baklava. Z tohoto, jako i z jiných zdrojů je zřejmé, že baklava, která byla velmi rozšířená ve všech částech Osmanské říše, se podávala především v bohatých domácnostech, na oslavách a slavnostních hostinách. Dalo by se říci, že je z jednoduchého těsta se vyvinulo mistrovské a rafinované dílo kuchařského umění, které se zodpovídalo nárokům bohatých statkářů a úředníků s vybraným vkusem."
Zdroj: www.turecka-baklava.cz



Poznámka: z množství surovin, které uvádím vyplníte zapékací mísu o rozměrech cca. 20 x 15 cm. 

Suroviny na filo těsto:
175g hladké mouky (měla by mít vysoký obsah lepku )
špetka soli
100ml vody
30ml rostlinného oleje
1/2 lžičky octa

Nejdříve prosejte mouku do mísy a přidejte sůl. Vlijte olej s vodou a hněťte dokud se nevytvoří hezky hladké a elastické těsto. Já hnětla asi 20 minut (jo, je to pěkná makačka :D). Pak zabalte těsto do fólie a nechte ho v lednici asi 30 minut odpočívat.
Po 30 minutách těsto rozdělte na kulišky a vyválejte na co nejtenčí placku. Já jsem nejdříve na těsto použila obyčejný váleček a poté jsem ho natahovala. Kdy poznáte, že je těsto dostatečně tenké? To bude tehdy, až se přes něho bude dát číst ;).
Pláty těsta skládete na sebe a štědře je prokládejte moukou.


Suroviny pro náplň:

75 g pistácií
75 g mandlí
90 g vlašských ořechů
75 g palmového cukru
5 kuliček nového koření (rozdrceného)
Mletá skořice

Ořechy nasekejte na malé kousky (já si pomohla mixérem ale ve výsledku mi přišlo, že je lepší je je masekat na větší kousky). Přidejte koření, cukr a pořádně promíchejte.

A teď přichází ta fáze, díky níž se Baklava stane tak sladkou. Sirup - doporučuji začít s přípravou po uložení Baklavy do trouby.

Suroviny na sirup:

150 ml medu
150 ml vody
100 g cukru krystal
Badyán 
Pár kousků hřebíčku
Jedna rulička skořice
Několik kousků citrónové a pomerančové kůry

V hrnci smíchejte všechny ingredience a vařte cca. 20 minut. Nakonec sirup přeceďte a nechte si ho stranou.



Teď přichází fáze poskládání celé Baklavy dohromady.

Suroviny:
14 plátů filo těsta
Ořechová náplň
Asi 150 g roztopeného másla

Zapékací mísu vymažte máslem, a skládejte jednotlivé vrstvy těsta. Každou vrstvu potřete máslem, končete máslem (já jsem položila 5 vrstev). Rozetřete půlku ořechové náplně a poklaďte další 4 vrstvy. Opět končete máslem. Dejte zbytek náplně a zakryjte zbytkem plátů. Pořádně potřete máslem, nakrojte na dílky a dejte péct do trouby na 30 minut (200 °C).
Po vytažení Baklavy z trouby ji celou přelijte sirupem (truchu to prská, tak bacha ;)) a nechte přes noc nasáknout. Odměnou za čekání na ochutnávku až do dalšího dne Vám bude krásně měkká a sladká Baklava.





Já osobně Baklavu moc nemusím. Jeden kousek si klidně dám a ráda, jenom je to na mě strašně sladké. Nakonec to není tak složité jak se zdá, jen si na to musíte vymezit dostatek času. ;)



Žádné komentáře:

Okomentovat